5.4.12

Comunicació 2.0. Comunicació municipal, propaganda i informació ( o com embolicar-la encara més )


L’ajuntament de la meva ciutat ha apostat per emprar les eines 2.0 en el seu pla general de comunicació. Els plens ordinaris es poden veure en directe per Internet i a l’hora també es retransmeten via twitter. Interessant iniciativa que comença a donar els seus fruits, reflexions i debats paral•lels ; és possible seguir un ple via twitter?, Quina incidència pot tenir una retransmissió com l'esmentada? Val la pena l'esforç per la repercussió que pugui tenir? Els regidors i regidores electes han de poder twittejar durant els plens municipals?...

Preguntes que en Jordi Jorba, responsable de comunicació institucional de l’Ajuntament, ha llençat en el seu bloc o la Gemma Moncho, periodista de l’agencia de comunicació aPortada ha reflectit en un valuós reportatge.

A totes aquestes preguntes jo contestaria que tot depèn dels objectius i dels llenguatges comunicacionals de cada actor implicat. Objectius i llenguatges que s’han de tenir ben clars i definits a l’hora de utilitzar qualsevol eina de comunicació.

Quin és l’objectiu del director de comunicació ?
Quin és l’objectiu del periodista ?
Quin és l’objectiu del polític ?

Preguntes que em ronden pel cap i respostes que –potser- es troben en els nostres vells apunts de facultat, parlant de llenguatges ( quanta raó tenen, a vegades, els teòrics )
I en aquest cas i si parlem de comunicació; el periodista informa, és a dir exposa objectivament uns fets , el polític difon i defensa el seu ideari i el responsable de comunicació institucional, en aquest cas, apropa els públics a l’empresa .
Crec que és important no oblidar aquests conceptes, doncs cada rol tindrà un objectiu diferent.

He utilitzat la paraula rol. Perquè, per exemple, en un Ple totes aquestes parts implicades ( periodista, responsable de comunicació institucional i polític ) representen un paper diferent i per tant, han de difondre la realitat del que passa de diferent manera.
Crec que seria un error barrejar conceptes; informació ( el que fa el periodista ) i comunicació persuasiva ( el que fa el polític i el responsable de comunicació ) són coses diferents encara que utilitzin el mateix mitjà de difusió, tinguem-ho en compte.

1 comentari:

Geraldo Maia ha dit...

Venho desejar uma Feliz Páscoa.